Wystawa prezentuje ikony, które powstały w pracowni sekcji Ikonopisanie na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w roku akademickim 2023/2024. Założeniem pracy tej sekcji jest wprowadzenie uczestników warsztatów w świat ikony z kręgu bizantyjsko – słowiańskiego. To swoiste zanurzenie dokonuje się poprzez zaznajomienie studentów z techniką dawnych mistrzów oraz średniowiecznym sposobem zobrazowania treści teologicznych, przeniesionych na ikony. Powoli odkrywany, swoisty kod kolorystyczno- tematyczny, pozwala docenić bogactwo zawarte w ikonach; zrozumieć reguły, które obowiązywały ikonopisarzy od wieków. Jest to punkt wyjścia do pracy nad tworzeniem ikony. Ten wieloetapowy proces wymaga od piszącego (ikonopisa) cierpliwości, dokładności i precyzji, gdyż techniczna biegłość decyduje o pięknie końcowego efektu. Kolejne etapy, od zagruntowania deski poprzez naniesienie rysunku, złocenie i wreszcie nakładanie kolorów, są także etapami na drodze duchowego rozwoju oraz wewnętrznej pracy nad sobą, nad opanowaniem niecierpliwości i nauką pokory na drodze zdobywania poszczególnych umiejętności technicznych. Ikony tworzące wystawę zostały napisane zgodnie z zasadami tradycyjnej techniki tempery jajecznej, która polega na przygotowaniu farb z pigmentów naturalnych (ziemnych, mineralnych oraz roślinnych) z dodatkiem emulsji z wody i żółtka kurzego jako spoiwa.
Kurator: Aleksander Radziszewski
Współpraca: Magdalena Kleszyńska, Ewa Portna