©Agata Sznurkowska
gdybyś miałx wszelkie możliwe środki aby zmienić jedną rzecz na całym świecie (ograniczeń brak, nawet kolor nieba i wynik równania 2+2 wchodzą w grę) – co byś zmieniłx?
Zapraszamy na drugą odsłonę cyklu DOMIE Welcome w 2024, podczas której Agata Sznurkowska, artystka, której prace eksplorują współczesne tożsamości i ich społeczną sprawczość, ugości na nie-swoim podwórku. Centrum prac stanowi zainicjowany poprzez ciąg wywiadów dialog odnośnie współczesnych tożsamości oraz ich potencjalnej sprawczości społecznej, gdzie głosy uczestników ucieleśnione zostały przez animowanych zwierzęcych bohaterów zamieszkujących miejską przestrzeń, uwiecznioną na taśmach 16mm. W tym samym czasie artystka przeznaczy swój pobyt w przestrzeni i okolicach DOMIE na badania w ramach nowego projektu “Na Własne Podwórko”, opierając go na wspólnym wyobrażaniu sobie czegokolwiek, oprócz końca.
W 1962 roku John Calhoun, badacz z dziedziny nauk behawioralnych, przetestował
wpływ uprzednio starannie skonstruowanych, idealnych warunków – bez drapieżników – na populację myszy, w przestrzeni Amerykańskiego Instytutu Zdrowia Psychicznego. Kilka lat później opublikował artykuł przedstawiający rezultat swoich poszukiwań, w którym metody i język charakterystyczne dla środowiska naukowego splatały się z przepełnionymi lękiem projekcjami upadku społeczeństwa.
W 2022 roku Agata, żyjąca wówczas w Rotterdamie, natknęła się na artykuł Calhouna zatytułowany „Śmierć do kwadratu. (Death Squared)” i zadziwiła się kolażem stylistycznym jego raportu. Postanowiła przeprowadzić serię wywiadów z rówieśnikami (młodymi dorosłymi), działających w dziedzinach sztuk pięknych, ekonomii i nauk ścisłych, prosząc ich o refleksje na temat tożsamości, oczekiwań co do przyszłości, świadomości finansowej i odczuwanej własnej roli w transformacji społecznej. Nagrane rozmowy posłużyły jako ścieżka dźwiękowa do wideo, w którym wygenerowane komputerowo myszy zamieszkują analogowe środowisko, tworząc paralelę pomiędzy ludzkim komfortem społecznym, a poza-ludzką egzystencją „obiektów” badań naukowych.
https://agatasznurkowska.com/No-Predators-Were-Present
Jak sama mówi, “zbierając na nagraniach archiwum społecznych oczekiwań staram się stworzyć świecką modlitwę na czasy późnego kapitalizmu”. W jednej z prezentowanych prac wideo znajdziemy więc robaki – czyli istoty, na które przenosimy wyobrażenia odnośnie społeczeństw; żywe, pełzające narzędzia do metafor. Czasem demoralizacji i gnicia (np. myszy Calhouna), innym razem wyidealizowanych hierarchii i ładu, a jeszcze kiedy indziej – przytłaczającej, śmiercionośnej kolektywnej mobilizacji (mrówki z wczesno zimnowojennego thrilleru „Them” (1954) jako commie-enemy) lub zachłannego braku umiaru (klasyczne amerykańskie stonki obżartuchy z polskiej kroniki filmowej). Z kolei o działaniach Na Własne Podwórko opowiada:
“Na nie-swoim podwórku zamierzam odbyć poszukiwania szczęścia z przydziału, gruszek na wierzbie i zmian – takich, które jeśli ani mnie, ani u ciebie, się nigdy nie wydarzą, niech odbędą się chociaż na chwilę i tylko na niby. Siłą manifestacji (a podobno dzięki niej zajdziemy naprawdę daleko) spróbujmy uruchomić mechanizm skapywania dobrej atmosfery oraz pogodzić swary w tymczasowej, przytulnej komnacie echa.”
os. kuratorska: Goś Patalas
Wpadnijcie na wystawę, oraz dołączcie do refleksji nad możliwością utopijnego myślenia w obliczu wyzwań współczesnego świata. Oferujemy pogrążenie się w pogaduchach o sztuce, nadziei i absurdach naszej rzeczywistości.
Więcej o do zobaczenia na stronie www:
agatasznurkowska.com
Wydarzenie organizowane w ramach gościnnego cyklu DOMIE Welcome 2024.
#poznanwspiera
Wydarzenie dofinansowane przez Culture Moves Europe, fundusz Creative Europe zaimplementowany przez Goethe-Institut.
- Poniedziałek - Środa
15 - 18 - Czwartek
17 - 19 - Piątek
14 - 17 - Sobota - Niedziela
15 - 18