CUTOUTS & FALLOUTS
©Agnieszka Grodzińska
Wystawa CUTOUTS & FALLOUTS prezentuje prace Agnieszki Grodzińskiej, łączące język nauki i sztuki, w zabytkowej Willi przy ul. Wieniawskiego 3, niegdyś mieszczącej Zakład Mikrobiologii Lekarskiej, a już wkrótce nową siedzibę Instytutu Historii Sztuki UAM.
Inspiracją dla projektu była wizyta w archiwum Kiki Kogelnik, znajdującym się na Lower East Side w Nowym Jorku. Znana z miękkich winylowych rzeźb Hangings, odrysowywanych sylwetek przyjaciół Takings oraz inspirowanych medycyną obrazów fragmentarycznych kobiet-robotów, artystka, odzwierciedlała ducha lat sześćdziesiątych – elektryzujący pop art i fascynację kosmosem. Bliźniacze dla Kogelnik i Grodzińskiej strategie wycinania, łączenia technik i materiałów, eksperymentowania ze zestandaryzowanym językiem nauki i technologii, a także posługiwania się żartem i ironią, stanowią istotną oś wystawy. Kolejną, zarysowuje odtworzenie momentu spotkania z obiektami w nowojorskim archiwum, rozkładającymi się winylami, nadgryzionymi zębem czasu, czy wyposażeniem przestrzeni mieszkalnej przylegającej do pracowni. Ostatnią, a znaczącą osią jest ekspozycja prac Grodzińskiej w historycznej przestrzeni, w momencie granicznym, tuż przed gruntownymi zmianami, co dla artystki stanowi źródło inspiracji do przebadania paralelnych dla nauk ścisłych i sztuki procesów porządkowania świata.
Charakterystyczne dla twórczości Grodzińskiej powtórzenie, wyrażone w postaci odcisków, reprodukcji, kserografii, kart pracy, czy nakładających się na siebie motywów z instruktaży, można zaobserwować już w części tytułu wystawy – OUTS – a więc, to, co pozostaje, zwykle, na marginesie. CUTOUTS kumulują wiele znaczeń, od procesu wycinania kształtu i uzyskiwania otworu, a w rezultacie powstałej figury, wycięcia w ubraniu odsłaniającego skórę, aż do wyłącznika przerywającego obwód elektryczny, w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Drugi człon, FALLOUTS, oznacza za to chemiczny opad, a także wtórny i utrzymujący się efekt. Każde z tych zastosowań ma na celu usunięcie lub oddzielenie czegoś od większej całości. W tym kontekście wystawa ta zadaje pytanie o to, jak współcześnie mogą być interpretowane fragmenty archiwów artystycznych czy instytucji wiedzy.
Artystka: Agnieszka Grodzińska (@anezka_grodzinska)
Kuratorka: Julia Stachura (@neonli)
Współpraca: Instytutu Historii Sztuki UAM (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), Wydział Nauk o Sztuce, AMU (@sztuczny_element; @uam.poznan)
Muzyka: Mattia Spich (@mattiaxspich)
Konsultacja: Katarzyna Glixelli (@kateglixelli), Stephen Hepworth (Kiki Kogelnik Foundation)
Projekt graficzny: Olek Modzelewski (@olekmodzelewski)
Produkcja: Monika Czyżniewska (@mnk_953), Mona Kurmin-Winterhagen (@monikakurmin)
Zdjęcia: Agnieszka Grodzińska (@anezka_grodzinska)